Puan Penulis




Followers

Official FB Group

Official Page

Muhammad Qayl Sufi

Lilypie Angel and Memorial tickers

Kutemui Cinta (2010)

Kutemui Cinta (2010)
klik gambar untuk beli on9

Abang Khai Tomboi (2011)

Abang Khai Tomboi (2011)
PM FP untuk pembelian

Amar Farish (2012)

Amar Farish (2012)
klik gambar untuk beli on9

Zikir Cinta (2014)

Zikir Cinta (2014)
klik gambar untuk beli on9

Melodi Cinta (2015)

Melodi Cinta (2015)
Himpunan cerpen & mini novel

KhaiRizal : A Love Story (2015)

KhaiRizal : A Love Story (2015)
klik gambar untuk beli on9

Kau Bidadariku...

Kau Bidadariku...
manuskrip yang akan diperam. takkan diterbitkan dalam masa terdekat

No Highlight. Left click + ctrl to open new tab

Tuan tanah kedaung

Assalamualaikum and hi. I'm Nuraqilah Syuhaida a.k.a E-la Adiey :)

Love pastel | Love cosmetics | Love clothes | Unicorn & Mermaid freaks

I'm just planning, putting faith in Allah SWT ;)

Thursday, April 23, 2015

(CERPEN) Love is Totally Blind


“YEAH, I tahulah. Next two days ada show kat JB, right? Tak perlu ingatkan I,” ujar Ryan di corong telefon dengan gaya malas. Dia terus melabuhkan punggungnya ke katil bilik hotel itu. Sungguh tubuhnya terasa penat dan lesu setelah membuat persembahan nyanyian di atas pentas untuk konsert tertutup di sebuah hotel yang baru sahaja selesai pada malam ini.

            “I bukannya apa, I’m just doing my job. Remember Ryan, I am your manager. Kalau I tak ada, siapa yang nak uruskan schedule you?” ujar suara Mary di dalam talian pula, membalas kata-kata Ryan. Dia tahu Ryan memang tidak suka diingatkan tentang kerjanya. Professional lah konon, tapi selaku pengurus kepada artis itu dia mestilah buat kerja. Kang kata makan gaji buta pulak.

            Ryan mendengus dengan gaya malas.

            “Yelah, cik kak. Apa-apa jelah. I letih, tahu kan konsert malam ni dari pukul 9.00 tadi sampai sekarang pukul 12 tengah malam baru habis? I penat tau, esok nak kena fly back ke KL. You pun tidurlah, esok pulak kita sembang,” cetus Ryan kemudiannya.

            Mary berjeda dan angkat bahu. “Okeylah, I cakap esok. Daa...”

            Talian terus dimatikan. Ryan mengurut-urut dahinya lalu mencampakkan telefon bimbitnya itu di atas katil. Bahunya yang lenguh ditumbuk-tumbuk perlahan. Mana tak letihnya, malam ini dia mengerah seluruh tenaganya menari rancak diiringi penari-penari tambahan sambil menyanyi di atas pentas.

            Muhammad Rayyan Hariz, atau nama komersialnya Ryan. Siapa tak kenal dia? Artis terkenal tanah air yang baru menginjak ke umur 27 tahun ini. Dengan wajah kacukan Melayu-Inggeris, bertubuh tinggi lampai dengan kulit yang putih bersih. Segala aset sempurna sebagai lelaki yang dimilikinya menjadikan dia antara jejaka idaman gadis-gadis Malaya masa kini.

            Ryan yang baru ingin melelapkan mata sekali lagi merasa terganggu apabila telefon bimbitnya berdering nyaring. Dengan mata terpejam, tangannya meraba-raba mencari telefon bimbit.

            “Hello... you nak apa lagi ni, Mary? I’ve told you, cakap esoklah. Rimaslah I macam ni.” Panggilan dijawab tanpa melihat nombor pemanggil terlebih dahulu.

            “Ryan, I call you banyak kali tapi kenapa you tak angkat? You sengaja nak mengelak ke?” Suara wanita di corong telinga yang agak nyaring membuatkan Ryan tersentak sehingga terpaksa menjauhkan telefon daripada telinganya. Ingat aku ni pekak ke apa? Cakap slow-slow tak boleh?

            “Apahal you ni, Nita? Meroyan ke apa? Dah tengah malam ni...” Ryan cuba mengawal rasa yang terpendam. Dah lama dah dia sabar dengan si Nita sorang ni. Nasib baik muka lawa, kalau tidak aku dah humban dalam loji!

            “I tak kira! Tengah malam ke, tak tengah malam ke, yang you tak angkat masa I call kenapa?” Tinggi suara Nita mengajukan soalan itu.

            “Eh, you tahukan I sibuk? Sekarang pun I baru selesai kerja. I ada kat Terengganu sekarang ni. You tahu kan a few days before konsert I kena ada latihan? Menari sambil menyanyi atas pentas bukan benda senang tau? I penat, badan I dah sakit-sakit. I call you bila I dah free nanti,” ujar Ryan malas.

            “Tapi Ryan, I...” Belum pun sempat Nita menghabiskan ayatnya, Ryan terus mematikan talian. Huh, aman sikit telinga. Ingatkan lepas kerja boleh rehat. Ingat aku ni siapa nak kena dengar dia membebel. Tengok, aku pun dah membebel sama, Ryan menggerutu sendiri sambil meramas-ramas rambut.

            Nita adalah teman wanitanya. Atau dalam erti kata lain, trophy girlfriend yang tak lama lagi akan jadi trophy wife. Hmm... tapi dengan perangai tak semengah si Nita ni, rasa berbelah bahagi pulak nak buat bini.

            Sebagai artis yang serba kacak, tak sahlah kalau dia tidak didampingi oleh si gadis jelita seperti Nita. Ryan terkenal, kaya dan berjaya. Untuk menampakkan imej dirinya lebih berjaya, dia perlulah bergandingan dengan wanita yang terkenal, kaya dan berjaya juga.

            Nita anak tokeh balak dan dia menjadi pasangan gadis itu selama ini hanya kerana wajah jelita dan harta gadis itu. Bukanlah dia berniat mahu mengikis harta keluarga Nita. Keluarga dia sendiri pun dah kaya, cuma sebagai orang kaya dia merasakan dirinya layak didampingi oleh wanita kaya juga.

            Dan baginya Nita hanyalah satu trofi, satu benda supaya dia boleh berdiri megah di atas karpet merah jika ada majlis-majlis tertentu seperti Anugerah Bintang Popular, Anugerah Skrin dan sebagainya.

            Setahun sudah usia hubungannya dengan Nita dan kini dia mula terasa bosan. Bosan dengan sikap gadis itu yang terlalu suka mengongkongnya. Sedangkan bukan Nita tidak tahu kerjayanya sebagai selebriti membuatkan jadualnya begitu padat. Dia penyanyi, pelakon dan model sepenuh masa. Itu pun Nita tak faham-faham.

            Aku cari perempuan lain lagi bagus. Dapat Taylor Swift pun jadi, getus hati Ryan memujuk diri sendiri.

            Dia ingin melelapkan mata semula. Tak sampai beberapa minit, ada bunyi ketukan bertalu-talu di muka pintu bilik hotelnya.

            Ni yang aku nak mencarut dalam bahasa kuno kurun ke-16 nih! Tak paham bahasa ke apa? Aku penatlah s**l! pekik hati Ryan geram yang teramat.

            “Ada apa?” Ryan menyoal acuh tak acuh sebaik membuka pintu biliknya.

            Seorang gadis terus meluru masuk ke dalam biliknya dengan membawa beg pakaian. Ternganga Ryan dibuatnya.

            “Excuse me, what do you think you’re doing?” Mata Ryan memandang gadis itu atas bawah. Pakai baju kurung warna hijau + tudung bawal + selipar jepun = selekeh gila!

            “To... tolong saya encik... ada orang kejor saya...” rayu gadis itu menangis teresak-esak dengan loghat bahasa Terengganu yang agak pekat.

            Ryan mula mengerutkan muka. Apahal buat drama tengah-tengah malam ni? Aku letih gila nak mampos tau. Takkanlah malam-malam buta pun nak ajak aku berlakon?

            “Ni Wakenabeb ke apa?” soal Ryan. Matanya melihat ke kiri dan kanan ruang legar di luar biliknya. Mana tahu ada krew-krew yang buat segmen Wakenabeb kat dia. Maklumlah, kat Malaysia ada rancangan televisyen yang dikhaskan untuk mengenakan golongan artis.

            Tapi tilik punya tilik, tak ada orang pun. Jangankan krew filem, mak cik cleaner pun tak kelihatan.

            “Kau ni siapa?” Ryan masuk semula ke dalam biliknya.

            Gadis yang kecil molek itu mendongak, memandang wajah Ryan dengan air mata yang laju menuruni pipi.

            “Ada orang nok buat bende dok molek ke saya. Tolong saya, encik. Saya tak dop sesapa doh...” rayunya sayu.

            Ryan mengeluh. Ni yang aku menyampah kalau tengok perempuan nangis. Walaupun si Nita tu aku rasa macam nak sepak-sepak je, tapi perempuan ni... hmm...

            “Tolong tutup pintu, encik. Kejap je. Ada orang kejor saya,” pinta gadis itu lagi sambil mengesat mutiara jernih yang berbaki di matanya.

            Ryan dah buat kening double-jerk. Apa benda nak sembunyi-sembunyi dalam bilik aku ni? desisnya dengan tahap kepelikan yang dah tembus sampai langit ke tujuh.

            “Tolong, encik…”

            Dan entah kenapa, kasihan pula Ryan mendengarnya. Automatik tangannya menutup pintu bilik hotel.

            “Kau ada masalah ke? Kau tahukan kau tak boleh lama kat bilik aku? Aku tak nak kena tangkap basah!”

            Gadis tersebut diam sahaja. Ya, dia tahu perbuatannya ini salah. Dia tidak patut masuk ke dalam bilik hotel orang yang tidak dikenalinya. Lebih-lebih lagi bilik lelaki yang bukan mahramnya. Tapi…

            Tok! Tok! Tok!

            Ryan tersentak apabila pintu biliknya diketuk lagi.

            Gadis itu kelihatan panik dan segera mengengsot menjauhi pintu. Pandangan matanya yang jernih merenung Ryan dengan muka kesian, berharap agar Ryan tidak membalas ketukan tersebut.

            Ryan berbelah bahagi. Kasihan, tapi rasa curious lebih tinggi dari nilai human-being.

            Ryan melirikkan anak mata, memberi isyarat agar gadis itu bersembunyi didalam bilik air. Dan gadis tersebut terus melangkah pantas ke arah bilik air lalu mengunci pintu dari dalam.

            Nafasnya ditarik dalam-dalam sebelum tombol pintu dikuak.

            “Yup?” Ryan buat muka selamba memandang empat susuk tubuh lelaki yang tercegat di hadapannya.

            “Ada napok perempuan pakai baju kurung hijau lalu kat sini dok?” soal salah seorang daripadanya.

            “Tak ada, saya dok kat bilik je. Saya tak nampak apa-apa,” tukas Ryan kemudiannya walaupun dalam hati rasa semacam. Macam tidaknya, empat orang lelaki dihadapannya ini muka macam gangster Kampung Busut.

            “Aku dok caye! Takkan dia boleh hilang gitu je? Aku nok masuk tengok!” ujar salah seorang lelaki itu dengan muka membengis.

            Ryan buat riak sinis. “Kau ingat bilik aku ni supermarket ke kau sedap-sedap nak rempuh masuk? Bilik ni bilik aku, aku yang bayar. Tak baca polisi hotel ke apa? Aku boleh saman kau dibawah akta 789 kerana cuba menceroboh privasi orang lain!” Okey, itu akta yang baru beranak.

            Lelaki-lelaki itu buat muka kelat. Dengan hati yang membengkak mereka berlalu pergi begitu sahaja. Ryan cepat-cepat menutup pintu. Tarik nafas lega.

            Siapa diorang ni? Masalah rumah tangga ke apa? Tu lah… kahwin dengan gangster kenapa? cetus hati Ryan sambil menggeleng-gelengkan kepalanya. Ini kejadian pelik pertama yang dilaluinya sepanjang bergelar selebriti.

            “Keluarlah, diorang dah blah.”

            Mendengar bicara Ryan, gadis yang dari tadi bersembunyi didalam bilik air terus keluar. Dia sudah tidak menangis, namun wajahnya masih merah menahan sebak.

            Ryan mengeluh dan berdiri menghadap gadis tersebut yang kelihatan berusaha melarikan anak matanya daripada bertembung dengan anak mata Ryan. Dirinya masih terasa malu kerana terdesak meminta pertolongan daripada lelaki yang tidak dikenalinya.

            “Aku tak ada hak nak tahu apa masalah kau, tapi aku rasa tak elok kau ada kat bilik aku sekarang ni. Kau tunggu sini. Aku book bilik lain untuk kau.”

            Ryan ingin melangkah keluar namun gadis itu cepat-cepat menarik lengannya. Tersirap darah Ryan dibuatnya. Hei, aku ni artis terkenal Malaya tau. Berani perempuan kampung ni pegang-pegang aku? Sempat lagi Ryan mengutuk dalam hati. Maklumlah, dia kaya dan bergaya. Nampak orang pakai baju kurung terus dilabelnya perempuan kampung. Puih...

            “Saya... saya ikut encik boleh dok?” Gadis itu teragak-agak meluahkan rasa hatinya.

            “Ikut ke mana? Aku nak pergi book bilik untuk kau, kau duduklah sini dulu.”

            “Maksud saya, saya nok ikut encik balik rumoh encik. Saya dok kesoh, jadi orang gaji pung saya sanggup!”

            Mencerlung biji mata Ryan mendengarnya. “Hei, kau ni lebih-lebih pulak. Aku buat baik kau nak naik lemak ea? Kau ni stalker ek? Kau tahu aku ni Ryan, artis terkenal Malaysia. Pastu sesuka hati nak ikut aku balik rumah?”

            Gadis itu tampak terkedu. Ryan? Entah, dia tak kenal Ryan sebenarnya. Di rumahnya tak suka tengok TV dan dia jarang membaca surat khabar. Dan dia lari dari rumah kerana...

            “Kenapa tak nak jawab?” Suara keras Ryan mematikan lamunan pendeknya. “Aku rasa aku tarik balik. Aku tak boleh tolong kau. Tolong pergi dari sini!”

            Gadis tersebut menggeleng-geleng. Dia duduk melutut di kaki Ryan bersama esak tangisnya.

            “Encik, kesiankanlah kat saya. Saya tak dop orang lain doh. Saya tak dok niat jahat pung. Saya sumpoh, encik. Tolonglah saya. Saya tak dok rumoh, tak dok duit. Saya sanggup jadi orang gaji kat rumah encik. Dok dapat gaji pung takpe. Tolonglah saya, encik...”

            Ryan merengus. Ingin sahaja dia menghentak-hentak kepalanya ke dinding saat ini. Ni lah susahnya jadi lelaki berjiwa lembut. Pantang tengok orang nangis mesti cepat kesian.

            Walaupun semua orang tahu Ryan artis terkenal Malaysia yang berhidung tinggi, tapi satu sifat Ryan yang patut dipuji ialah dia suka bersedekah kepada orang-orang di tepi jalan dan rumah-rumah anak yatim. Kadang-kadang kalau tengah memandu, kalau ternampak orang OKU atau pengemis di tepi jalan pun sanggup dia berhenti dan memberi sejumlah wang kepada golongan terbabit.

            “Yelah, yelah! Aku boleh tolong, tapi jangan kata aku culik kau pulak. Malam ni duduk bilik lain, kang orang fikir apa pulak. Esok aku nak balik KL,” putus Ryan akhirnya.

            Gadis itu kelihatan gembira. Wajahnya mula mengukir secarik senyuman.

            “Terima kasih, encik. Terima kasih sangat-sangat. Saya janji akang jadi orang gaji yang paling berdedikasi kat rumoh encik nanti!”

            “Hmm...” Itu sahaja yang keluar dari mulut Ryan. Dia terpandang mukus yang meleleh keluar dari hidung gadis tersebut.

            “Eeeiii... apa tu? Kau ni pengotorlah! Kesat cepat!” arahnya dengan mimik muka yang menggelikan.

            Gadis itu terpinga-pinga. Cepat-cepat dia mengesat air mata dan hingusnya dengan lengan baju kurungnya.

            Seriau Ryan tengok. Pengotor!
            “Nama kau apa?”
            “Saya Nabila Humaira. Panggil saya Bella!”

            “Oh, okey. Aku pulak... umm... aku rasa aku tak payah introduce siapa aku kat kau. Kau pun mesti dah kenal aku kan? Tunggu sini, aku pergi book bilik!”

            Dengan gaya kereknya, Ryan terus melangkah keluar. Gadis yang membahasakan diri sebagai Bella itu menggaru-garu kepala. Amboi, terkenal sangat ke mamat bernama Ryan ni sampai dia nak cakap macam tu?

**************************************
Opss... ada yang bengang tak cerita ni tergantung sampai sini je? Hehe... jangan marah. Memang tak boleh siar sampai habis. Ini cuma sneak peak babak awal untuk cerpen Love is Totally Blind. 

Nak tahu apa yang terjadi seterusnya? Boleh dapatkan buku antologi himpunan cerpen & mini novel berjudul Melodi Cinta. Cerpen saya dihimpunkan bersama dengan 9 lagi novelis hebat (Zaraa Sofea, ArmisyaSyamira, Adah Hamidah, Qistina Alya, Tinta Biru, Umi Kalsom, E-man Sufi, Rehan Makhtar, Myra Ameer)

JANGAN LUPA DAPATKAN! ADIOS!!!

3 comments:

hannah said...

adeh ni yg bengang bce cerita t'gntung ni..kikiki...nk kene cari nih

zahra said...

awal bab pn dh best.nk carila

syah said...

mesti cari!!!