Puan Penulis




Followers

Official FB Group

Official Page

Muhammad Qayl Sufi

Lilypie Angel and Memorial tickers

Kutemui Cinta (2010)

Kutemui Cinta (2010)
klik gambar untuk beli on9

Abang Khai Tomboi (2011)

Abang Khai Tomboi (2011)
PM FP untuk pembelian

Amar Farish (2012)

Amar Farish (2012)
klik gambar untuk beli on9

Zikir Cinta (2014)

Zikir Cinta (2014)
klik gambar untuk beli on9

Melodi Cinta (2015)

Melodi Cinta (2015)
Himpunan cerpen & mini novel

KhaiRizal : A Love Story (2015)

KhaiRizal : A Love Story (2015)
klik gambar untuk beli on9

Kau Bidadariku...

Kau Bidadariku...
manuskrip yang akan diperam. takkan diterbitkan dalam masa terdekat

No Highlight. Left click + ctrl to open new tab

Tuan tanah kedaung

Assalamualaikum and hi. I'm Nuraqilah Syuhaida a.k.a E-la Adiey :)

Love pastel | Love cosmetics | Love clothes | Unicorn & Mermaid freaks

I'm just planning, putting faith in Allah SWT ;)

Sunday, October 21, 2012

Amar Farish 15

“Macam mana, Rudy? Dah fikirkan tentang tawaran uncle tu?” soal Dato’ Sharif.

            Rudy masih diam. Kemudian dia meneguk kopi panasnya yang disediakan oleh setiausaha Dato’ Sharif sebentar tadi. Dia tidak tahu mahu memberi jawapan ya atau tidak kerana dia merasa dia belum layak memegang jawatan setinggi itu.

            “Rudy, dari minggu lepas lagi babah suruh fikir. Takkanlah sampai sekarang belum ada jawapannya.” Giliran En.Suhaimi Seth pula menyampuk.

            “Tak tahulah, babah, uncle. Rudy rasa Rudy tak patut pegang jawatan tu sebab Rudy muda lagi. Biarlah Rudy dengan jawatan sekarang,”putus Rudy.

            Sebenarnya sudah agak lama En.Suhaimi Seth menyatakan hasratnya untuk meletakkan jawatan sebagai Pengarah Eksekutif bahagian Kumpulan Percetakan dan mahu anaknya, Rudy yang mengambil posisi itu. Namun Rudy masih berdolak-dalih dan katanya dia tidak layak memegang jawatan setinggi itu pada usia yang muda. Dia masih mahu memegang jawatan sebagai Ketua Pengarang.

            En.Suhaimi Seth menyangka, selepas diberi waktu seminggu untuk berfikir Rudy akan memberi jawapan positif. Kerana itu hari ini dia mengajak Rudy dan Dato’ Sharif berbincang tetapi Rudy tetap dengan keputusannya.

            En.Suhaimi Seth mengeluh. “Rudy, babah ni bukannya muda lagi. Babah dah penat bekerja, berilah abah bercuti pula. Biar tenaga-tenaga muda yang terajui syarikat ni.”

            Perasaan Rudy berbelah bagi. Patutkah dia menerima sahaja tawaran itu?

            “Macam ni jelah Suhaimi, beri jelah anak kamu peluang untuk berfikir sekali lagi. Untuk memegang jawatan sebesar ni, dia memang perlu berfikir semasak-masaknya,” kata Dato’ Sharif kemudiannya.

            En.Suhaimi Seth hanya mampu mengangguk, sementara Rudy sudah melebarkan senyuman seluas mungkin.

********************
Ternganga. Itu interpretasi paling tepat yang boleh menggambarkan perasaan Zahra sekarang. Tak ada angin tak ada ribut, Farish tinggalkan nota di mejanya pagi itu.

            AKU ADA SOMETHING NAK CAKAP. AKU NAK JUMPA KAU MALAM NI PUKUL 8.30. TUNGGU AKU KAT LOBI                                                            -Farish

            Itu ayat yang tertulis di atas nota tersebut. Ada apa agaknya? Sudahlah lima hari lepas dia ditengking, selepas itu Farish sering mengelak daripada bertembung dengannya dan hari ini tiba-tiba Farish mahu bertemunya semula. Macam ada yang tak kena je.

            “Untunglah orang tu, big boss nak jumpa dia.” Usikan Jue membuat Zahra berpaling 90 darjah ke kanan. Zahra tersengih sinis.

            “Hmm…untunglah sangat. Entah-entah dia nak jumpa aku sebab nak marah aku lagi.”

            Jue mencebik. “Ara, kau terasa lagi ke En.Farish tu tengking kau?”

            Zahra diam. Sejujurnya dia memang terasa, tapi bila difikir-fikirkan semula, memang dia yang bersalah. Dia tidak melayan Farish sebagai seorang ketua dan dia tahu Farish sendiri sudah banyak bersabar dengannya.

            “Tak adalah, memang aku pun yang salah. Takkan aku nak terasa pulak.” Zahra tersenyum.

            “Tapi kan Ara, aku hairan jugak kenapa kau berani sangat dengan En.Farish tu,” ujar Jue lagi dan memandang wajah Zahra. Zahra tidak memberikan respons.

            “Ara, apa kata kau jujur je dengan aku. Sebelum ni semua masalah pun kau boleh kongsi dengan aku, kan? Kau… kau suka En.Farish ek?”

            Tergamam Zahra dengan soalan yang tidak diduga itu. Apa yang dia harus jawab? Suka? Alah…semua perempuan pun sukakan kasanova brazil kuno tu. Aku tak nak jadi salah seorang mangsa dia!

            “Jue… aku…”

            “Ara.”

            Ayat Zahra mati di situ apabila tubuh Rudy sudah tercegat di hadapan mejanya. Jue pura-pura meneruskan kerjanya. Zahra mendongak dan memberikan senyuman paling manis kepada lelaki kacak kacukan melayu-cina itu.

            “Awak busy ke?” Rudy menegur ramah.

            “Ha ‘ah, banyak jugaklah. Kena taip beberapa artikel. Ada apa, En.Rudy?”

            “Oh, macam ni. Tengah hari ni boleh temankan saya lunch? Kebetulan Farish ada meeting so saya tak ada teman.”

            Zahra sudah tidak terkata apa-apa. Dia memandang Jue. Jue juga curi-curi jeling ke arahnya.

            “Err… sorrylah, En.Rudy. Tak boleh, nanti Jue makan sorang-sorang.”

            “Oh, kalau macam tu ajaklah Jue sekali. Kita makan bertiga.” Rudy masih belum mahu mengalah.

            “Eh, tak apalah En.Rudy. Encik keluar jelah dengan Zahra. Saya pun banyak kerja, lepas ni nak pergi makan dengan Fara je.”

            Zahra menjegilkan mata mendengar jawapan Jue itu. Jue, kau memang sengaja nak kenakan aku!

            “Dengar tu, Ara? Temankan saya makan ek? Saya tunggu awak nanti.” Dan Rudy terus berlalu dengan wajah yang cukup ceria. Dia memang jenis suka tersenyum, kerana itu semua staf menyenanginya. Berlainan dengan Farish, selain cara percakapannnya kasar dan tidak berlapik, dia juga jarang tersenyum dihadapan staf-staf. Itu membuatkan dia kelihatan sombong.

            “Wei Jue! Kenapa kau cakap macam tu dekat En.Rudy? Aku terpaksa makan dengan dia tengah hari ni, tau tak?”

            Jue hanya ketawa mengekek apabila Zahra memarahinya.

            “Aku cuma menolong, Ara. Lagipun, En.Rudy tu not bad. Dari gayanya, aku tahu dia sukakan kau. Cubalah buka hati kau untuk suka dia balik. Tak usah mimpikan mat saleh celup tu, tak ada maknanya.”

            Zahra mencebik dan menaip komputer dengan wajah masam. Bila masa pulak aku pernah bermimpi untuk bersama dengan mat saleh sesat rambut macam rumpai laut tu? Tak hinginlah aku! Rudy pun aku tak hingin!

***************
Zahra tak senang duduk. Konsentrasinya mahu mengunyah nasi lauk gulai dihadapannya terganggu kerana dari tadi Rudy asyik merenung dirinya. Haish… mamat ni, inilah antara salah satu sebab kenapa aku tak nak keluar makan dengan dia.

            Zahra cuba untuk tidak mempedulikan renungan Rudy dan mengalihkan pandangannya ke arah orang ramai yang mengunjungi Restoran Kari Kepala Ikan itu. Kerana dari tadi kepalanya memang tidak duduk setempat, sesekali sudu di tangannya tersalah suap ke hidung.

            Rudy tergelak kecil. Nasib baik dia seorang perasan Zahra tersilap menyuap makanan ke hidung. Hujung hidung Zahra melekat dengan lauk gulai. Cepat Rudy mengambil sehelai tisu dan mengesat hidung Zahra. Tergamam seketika Zahra dengan perbuatan lelaki itu.

            “Dah bersih. Lain kali makan hati-hati, jangan makan macam budak umur lima tahun,” tegur Rudy.

            Zahra tersengih macam kerang rebus. Dia sedar yang dia memang agak kebudak-budakan. Kalau makan pun dia akan makan dengan rakusnya tanpa mempedulikan manusia sekeliling. Kadang-kadang dia ada juga terfikir, apakah Rudy tidak malu keluar bersama perempuan sepertinya?

            Sepanjang dia mengenali Rudy, dia sudah membaca segala perwatakan lelaki itu. Rudy bukan sahaja kacak, tetapi juga baik hati dan murah dengan senyuman. Kalau bengang dengan sesuatu perkara pun, Rudy masih boleh bertenang dan menyelesaikannya secara matang. Pendek kata, memang gaya seorang lelaki cool yang mampu mencairkan hati semua wanita. Cewah!

            “Ara, kenapa awak tenung saya pulak?”

            Zahra sedikit tersentak. Wajahnya mula merona merah apabila Rudy memandangnya tanpa berkelip. Dia baru tersedar yang dia sempat merenung wajah Rudy untuk beberapa saat kerana asyik menelaah karakter lelaki itu.

            “Err… saja, habis tadi En.Rudy asyik tenung saya je. Saya tenunglah encik balik.” Zahra meluahkan ayat cover sambil malu-malu unta.

            Rudy meletuskan tawanya. Dia sendiri malu kerana Zahra sedar dia asyik merenung gadis itu dari tadi. Entah kenapa dengan dirinya sejak akhir-akhir ini. Kalau boleh dia ingin selalu menatap wajah Zahra, setiap masa dan ketika.

            “Ara, saya…” Rudy teragak-agak untuk meneruskan bicaranya.

            “Saya tahu ini bukan masa yang tepat tapi awak dah ada jawapan ke tentang apa yang saya cakap hari tu?” Akhirnya terkeluar juga soalan itu dari mulut Rudy. Sudah lama dia menanti dan Zahra pun buat-buat tak reti, sebab itu dia menyuarakan hasratnya sekali lagi.

            Zahra pura-pura memandang ke arah lain. Kalau boleh dia nak biarkan soalan itu berlalu begitu sahaja. Dia faham tapi sengaja buat-buat bingung.

            “Zahratul Jannah, please look at me when I’m talking.” Ambik kau, sekali Rudy panggil nama penuh.

            Zahra pura-pura tersengih dan menggaru-garu kepala.

            “Sorrylah, En.Rudy. Saya ralit sangat perhati suasana restoran ni. Maklumlah, first time masuk restoran lawa macam ni.”

            Rudy tidak memberi respons terhadap dalih Zahra. Dia merenung Zahra tanpa berkelip dan akhirnya gadis itu berhenti memusingkan kepalanya ke arah setiap sudut restoran dan mula memberi perhatian kepada Rudy.

            “Ara, saya minta maaf sebab tak sempat nak sediakan apa-apa hadiah untuk awak. Akhir-akhir ni saya terlalu sibuk but I want you to know that I really love you.”

            Zahra tercengang. Dia seperti tidak mahu percaya apa yang baru didengarinya. Dia yakin dia bukan salah dengar sebab dia baru korek telinga malam semalam. Dan kalau dia korek telinga pakai kapal korek sekalipun, kenyataan itu tidak akan berubah. Rudy sekarang sedang melamarnya!

            “I love you the way you are. Not because you’re beautiful, not because you’re funny. I just… I don’t know, I think you’re different from the other girls that I knew before.”

            Zahra menunduk. Dia sendiri sebenarnya tidak yakin apakah Rudy benar-benar mahukannya. Cara Rudy confess macam tak berperasaan! Tak ada sebarang mimik muka ceria. Dia meluahkan setiap patah perkataan dengan intonasi suara yang mendatar dan serius. Mungkin kerana sifat cool semula jadi yang menjadikannya begitu. Atau dalam erti kata lain, control macho!

            “Saya serius, Zahratul Jannah. Mungkin cara saya agak membosankan tapi saya cuma jadi diri sendiri.”

            “Err… En.Rudy, saya…”

            “Tak perlu beri jawapan sekarang. Saya tak memaksa. Fikirlah dulu.” Potong Rudy. Segaris senyuman menghiasi wajahnya. Hai… mana-mana gadis yang melihat senyuman itu boleh jadi cair. Tapi Zahra pula…

            Zahra tidak menunggu lama. Pantas dia mengambil beg tangannya dan bangkit dari kerusi ketika Rudy baru ingin menikmati makanan tengah harinya.

            “Saya betul-betul minta maaf, En.Rudy. Bukan saya tak boleh temankan encik lebih lama tapi saya baru teringat masih ada artikel yang perlu saya siapkan. Saya kena hantar sebelum pukul dua. Saya pergi dulu.”

            Rudy hanya mengangguk. Apa lagi yang dia mampu lakukan selain mengeluh apabila melihat Zahra pergi meninggalkannya sendiri. Dia memandang nasi yang belum berusik di dalam pinggannya. Seleranya sudah hilang. Pinggan itu ditolak ke tepi.

*****************
Gila! Memang gila! Rudy suka aku? Aku ingat aku yang salah dengar masa kat Gunung Nuang hari tu. Macam mana aku nak cakap aku tak cinta dia, hah? Nak tolak kang kejam sangat nampaknya. Ke aku patut menghilangkan diri je? Tapi nanti kalau Rudy cari aku macam mana? Dahlah dia tahu kat mana rumah aku. Alamat kat kampung pun mungkin dia tahu!

            Zahra runsing memikirkan apa yang diluahkan Rudy kepadanya di restoran tadi. Dia melepaskan satu keluhan kecil dan bersandar di kerusi. Artikel yang belum disiapkan dibiar sepi.

            “Amacam lunch dengan En.Rudy tadi? Best?” Suara Jue memecah kebuntuan.

            Zahra memandang Jue dengan mata kuyu. Best? Bestlah sangat. Kalaulah dia tahu Rudy nak confess, pasti dia akan tolak pelawaan makan tengah hari itu. Tak pasal-pasal balik pejabat kena naik teksi.

            “Hmm… kau keluar makan dengan Fara ke tadi?” Zahra memesongkan topik perbualan.

            Jue mencemik dan menjeling tempat duduk Fara yang kosong. “Wartawan baru tu? Huh, entahlah aku. Tak pun, belum sempat aku nak ajak dia makan, tup-tup dah hilang. Pelik pulak aku dengan dia tu, sibuknya mengalahkan kita.”

            Zahra hanya buat dengar tak dengar cerita Jue itu. Fikirannya berselirat dengan benang-benang masalah. Apa nak buat? Salah dia jugak terlalu rapat dengan Rudy. Tapi sebenarnya bukan rapat sangat pun. Bukannya mereka pernah keluar berdating.

            “Ara.”

            “Hmm…”

            “Kau tak jawab lagi soalan aku tadi.”

            “Soalan apa?”

            “Macam mana keluar dengan En.Rudy tadi?”

            Zahra menyandar malas pada kerusi dan menggosok-gosok wajahnya. Lemas betul dia dengan semua ini.

            “Jue, tolonglah aku…”

            “Kenapa pulak ni? Sawan tenuk ke?” soal Jue sambil mengelip-ngelipkan matanya.

            “Rudy tu… dia… dia confess aku!”

            Jue ternganga. Dia memandang Zahra seperti memandang kambing yang berkata-kata dalam bahasa Uganda. Tapi tidak lama kemudian dia tersenyum pula.

            “See? Kan aku dah cakap, En.Rudy memang dah tangkap cintan dengan kau!”

            Zahra hanya diam dan memejamkan matanya. Jue pula tidak henti-henti tersengih, macam dia pula yang nak bercinta.

            “Haish… untungnya kau, Zahratul Jannah. Kalaulah aku dapat laki macam tu, memang aku tak cari lain dah. Muka Korean tuh!”

            Zahra tergeleng-geleng. Adoi, Jue… Jue… aku tahulah kau hantu K-pop. Walaupun Rudy handsome, tapi entahlah…

            “Terima ajalah, Ara. Bila wedding kau nanti aku dah cop nak jadi pengapit. Ahaks…”

            “Hmm… dahlah, Jue. Aku tak nak fikir apa-apa pasal tu. Aku kena siapkan banyak lagi artikel ni. Dah, dah, kita sambung cerita nanti.”

            Zahra kembali menumpukan perhatian kepada kerjanya. Namun benaknya masih teringatkan lamaran Rudy tadi. Kemudian dia terpandang nota yang ditinggalkan Farish tadi. Rudy… Farish… arghh! Dua-dua masalah!

p/s: untuk sebarang update dan teaser novel, boleh request group dekat SINI ya ;)

No comments: